Linų sėmenys, sėmenų aliejus – vartojimas ir nauda

Linų sėmenys  – virškinimui, odai ir širdžiai

Linų sėmenys Artimuosiuose Rytuose buvo atrastos dar prieš kelis tūkstantmečius. Šiuo metu jos yra naudojamos siekiant padidinti Omega-3 riebalų rūgščių skaičių ar išvengti virškinimo, odos ar širdies problemų.  Šiame produkte taip pat gausu skaidulų ir kitų unikalių augalinių audinių, todėl šis produktas ilgainiui tapo itin mėgstamas sveikai besimaitinančių ir savo sveikata besirūpinančių žmonių tarpe (1,2,3).

100 gramų šio produkto yra 534 kalorijos, iš kurių: 18,3 g proteino, 28,9 g angliavandenių (1,6 g cukraus), 42,2 g riebalų. Nors iš pirmo žvilgsnio gali pasirodyti, jog linų sėmenys pasižymi itin dideliu angliavandenių kiekiu, vis dėl to, vertėtų atkreipti dėmesį, jog net 95 %  jų sudaro tirpios ir netirpios skaidulinės medžiagos, tad šis produktas tinkamas tiems, kurie siekia numesti svorio ar pagreitinti medžiagų apykaitą. Dviejuose šaukštuose linų sėmenų yra maždaug 6 g skaidulų – tai yra maždaug 15 – 25 % rekomenduojamos paros normos tiek vyrams, tiek moterims (4).

Linų sėmenys taip pat pasižymi ir gausiu vitaminų ir mineralų skaičiumi. Jose yra:

  • Vitamino B1, kuris sunormalizuoja medžiagų apykaitą ir nervų funkciją;
  • Vario, kuris ypatingai svarbus organizmo augimo ir vystymosi procesams (5);
  • Molibdeno, kurio linų sėmenyse ypač gausu (6);
  • Magnio, kuris atlieka daug ypač svarbių ir būtinų funkcijų mūsų organizme (7);
  • Fosforo, kuris atsakingas už kaulų būklę ir audinių priežiūrą (8).

Linų sėmenyse yra didelis kiekis skaidulinių medžiagų bei vitaminų ir mineralų, kurie yra būtini sėkmingam organizmo darbui.

turinys ↑

Lieknėjimui ir sveikatai

Dažniausiai šis produktas vartojamas sumaltas, todėl jį paprasta įtraukti į kasdienį mitybos racioną. Svarstantiems, ar tikrai reikalingos linų sėmenys, nauda akivaizdi – naudojant šį produktą, galima atsikratyti nepageidaujamų kilogramų. Teigiama, jog šios sėklos ne tik slopina potraukį maistui, bet taip pat skatina svorio kritimą (9,10). Taip yra todėl, jog sėmenyse yra tirpiųjų skaidulų, kurios mažina alkio jausmą, potraukį saldumynams ir tokiu būdu suteikia galimybę numesti svorio nebadaujant. Atlikti tyrimai parodė, jog žmonėms, kurie dietos metu į savo maisto racioną įtraukė linų sėmenis,  pavyko numesti 25–46% daugiau svorio nei tiems, kurie nenaudojo šio produkto.

Mokslinių tyrimų metu buvo nustatyta, jog kasdienis linų sėmenų ar jų aliejaus vartojimas gali sumažinti cholesterolio lygį 6 – 11 %. Šis produktas taip pat gerina kraujyje esančių riebalų struktūrą (11, 12, 13, 14, 15), o naudojamas kartu su cholesterolio kiekį mažinančiais vaistais tampa dar veiksmingesnis šioje kovoje. Atliktas 12 mėnesių tyrimas parodė, jog vartojant linų sėmenis, galima cholesterolio kiekį galima sumažinti 8,5 % daugiau nei tais atvejais, kai šis produktas į maisto racioną nėra įtraukiamas (16).

Kaip jau minėta, linų sėmenys taip pat pasižymi gausiu Omega-3 riebalų rūgščių skaičiumi – šios medžiagos yra ypač svarbios širdies būklei (įskaitant ir trombocitų funkciją), kraujo spaudimo normalizavimui ir siekiant išvengti uždegimų. Nustatyta, jog būtent linų sėmenys geriau nei bet kuris kitas maistas padeda sumažinti pernelyg aukštą kraujo spaudimą (17, 18, 19, 20, 21). Šis produktas taip pat padeda kovoti su vidurių užkietėjimu ar pūtimu, vėžiu ir reguliuoti gliukozės ir insulino kiekį kraujyje, nors pastarasis faktas patvirtinamas ne visuose tyrimuose (22).

Į kasdienį savo mitybos racioną įtraukia linų sėmenis, galima numesti svorio, sumažinti cholesterolio lygį kraujyje, pagerinti širdies darbą, išvengti vėžio, vidurių užkietėjimo ar viduriavimo.

turinys ↑

Kaip vartoti?

Nors žvelgiant į maistinę šio produkto lentelę, gali pasirodyti, jog linų sėmenys turi nemažai angliavandenių, vis dėl to, didžiąją dalį iš jų sudaro skaidulinės medžiagos. Dėl šios priežasties galima teigti, jog produktas turi nedaug angliavandenių ir gali būti vartojamas net ir tuomet, kai stengiamasi šių makronutrientų kiekį maksimaliai sumažinti.

Dažniausias šio produkto vartojimo būdas – maltas linų sėmenis sumaišyti su vandeniu. Tuomet jose esančios tirpiosios medžiagos tampa itin lipnios ir padeda pasiekti pageidaujamų rezultatų. Iš šio produktų taip pat gaminamas linų aliejus, plačiau žinomas kaip linų sėmenų aliejus, kuris taip pat pasižymi sveikatai ir mūsų organizmui naudingomis medžiagomis. Taip pat, kaip ir linų sėmenyse, šiame aliejuje yra sveikųjų Omega-3 riebalų rūgščių, kurios padeda užtikrinti smegenų ir širdies veiklą, gerina nuotaiką, mažina uždegimų riziką ir leidžia džiaugtis sveikesne oda ir plaukais.

Paprasčiausias būdas įtraukti linų sėmenis į savo mitybą – sumaltas sėklas sumaišyti su vandeniu, arba naudoti iš šio produkto spaudžiamą aliejų.

Linų sėmenys, sėmenų aliejus - vartojimas ir nauda

turinys ↑

Linų sėmenų aliejus – nauda sveikatai ir grožiui

Kaip ir linų sėmenys, iš jų gaminamas aliejus suteikia galimybę greičiau atsikratyti viršsvorio. Naudojant šį produktą, pagreitėja medžiagų apykaita, organizmas greičiau detoksikuoja susikaupusias maisto atliekas ir tokiu būdu padeda pasiekti pageidaujamą kūno svorį. Metams bėgant, mūsų organizme taip pat sulėtėja ir kolageno gamyba – dėl šios priežasties tenka kovoti su celiulitu, tačiau naudojant linų sėmenų aliejų, galima ir vėl padidinti šios medžiagos gamybą ir tokiu būdu išvengti ryškiai matomo celiulito.

Yra įrodymų, jog linų sėmenų aliejus padeda užkirsti kelią širdies ligoms ir paspartinti jų gydymą. Atlikti tyrimai parodė, jog žmonės, kurie įtraukia į savo mitybos racioną linų aliejų, sumažina mirtino širdies priepuolio ir staigios mirties riziką. Taip pat buvo nustatyta, jog žmonės, naudojantys produktus, kuriuose yra daug alfa linoleno rūgšties (jos ypač gausu šiame aliejuje), gerokai sumažina tikimybę mirti dėl širdies ligų (23).

Linų sėmenų aliejus taip pat padeda išvengti viduriavimo ar vidurių užkietėjimo ir sumažinti egzemą (alerginį odos uždegimą). Šią ligą dažniausiai sukelia alerginė organizmo reakcija į maisto produktus, chemines ar kitas medžiagas. Naudojant tinkamus produktus, galima sumažinti šios ligos poveikį. Nepakeičiamos riebalų rūgštys, kurių gausu linų sėmenų aliejuje, grąžina odai elastingumą ir atkuria jos tekstūrą, todėl naudojant šį produktą, galima išvengti nemalonių odos problemų (24).

Tyrimais įrodyta, jog linų sėmenų aliejus padeda kovoti ir su ląstelėmis. Viename iš jų buvo nustatyta, jog linų sėmenys sumažina krūties vėžio ląstelių auginimą (26), tuo tarpu kitame tyrime buvo išsiaiškinta, jog jis ne tik mažina vėžinių ląstelių atsiradimo tikimybę, bet ir sukelia apoptozę, kuri užprogramuoja šių ląstelių mirtį (25).

Linų sėmenų aliejus naudingas mūsų širdžiai, virškinimui, padeda kovoti su vėžio ar odos ligomis, o taip pat – suteikia galimybę išvengti celiulito ir atsikratyti papildomų kilogramų.

turinys ↑

Kaip vartoti?

Geriausia būtų įsigyti žinomo gamintojo šalto spaudimo organinių linų sėmenų aliejų. Nepriklausomai nuo to, kokį gaminį pasirinksite, jis turėtų būti saugomas nepermatomame (dažniausiai – juodame) butelyje, kadangi tokiu būdu pavyks išvengti oksidacijos.

Patogu tai, jog linų sėmenų aliejus – universalus produktas, kurį galima naudoti su įvairiu maistu. Dažniausiai jis naudojamas kaip salotų ar kitų produktų padažas, o taip pat gali būti įmaišomas į baltyminius ar kitus kokteilius.

Linų sėmenų aliejų galima įmaišyti į jogurtą ar varškę – tokiu būdu pavyks pagerinti virškinimo darbą ir pagreitinti medžiagų apykaitą. Šis aliejus taip pat gali būti naudojamas vietoj sviesto kartu su ryžiais, bulvėmis ar kepta duona, tuomet, kai siekiama pasisavinti visas produkto gerąsias savybes ir išvengti žalos, kurią mums gali sukelti per didelis krakmolo ar angliavandenių kiekis.

Siekiant išsaugoti šio aliejaus šviežumą, jį visuomet reikėtų laikyti sandariai uždarytą šaldytuve ir kartą atidarius, suvartoti per šešias – aštuonias savaites. Dažniausiai nepatariama šio gaminio naudoti maisto gaminimui, kadangi jis labai lengvai oksiduojasi, tačiau galima jo užpilti tuomet, kai patiekalas jau yra pagamintas.

Linų sėmenų aliejų galima naudoti vietoj įprastų padažų gardinant salotas ar kitus patiekalus arba įmaišyti į kokteilius, jogurtą ar varškę.

turinys ↑

Moksliniai šaltiniai

  1. Goyal A., et al. Flax and flaxseed oil: an ancient medicine & modern functional food. J Food Sci Technol. (2014)
  2. Singh KK., et al. Flaxseed: a potential source of food, feed and fiber. Crit Rev Food Sci Nutr. (2011)
  3. Prasad K. Flaxseed and cardiovascular health. J Cardiovasc Pharmacol. (2009)
  4. Slavin JL. Position of the American Dietetic Association: health implications of dietary fiber. J Am Diet Assoc. (2008)
  5. Uriu-Adams JY., et al. Copper, oxidative stress, and human health. Mol Aspects Med. (2005)
  6. Hattori H., et al. Determination of molybdenum in foods and human milk, and an estimate of average molybdenum intake in the Japanese population. J Nutr Sci Vitaminol (Tokyo). (2004)
  7. Blaszczyk U., et al. Magnesium: its role in nutrition and carcinogenesis. Rocz Panstw Zakl Hig. (2013)
  8. Takeda E., et al. Dietary phosphorus in bone health and quality of life. Nutr Rev. (2012)
  9. Wanders AJ., et al. Effects of dietary fibre on subjective appetite, energy intake and body weight: a systematic review of randomized controlled trials. Obes Rev. (2011)
  10. Kristensen M., et al. Flaxseed dietary fibers suppress postprandial lipemia and appetite sensation in young men. Nutr Metab Cardiovasc Dis. (2013)
  11. Park JB. Potential effects of lignan-enriched flaxseed powder on bodyweight, visceral fat, lipid profile, and blood pressure in rats. Fitoterapia. (2012)
  12. Saman K. et al. Effect of Raw and Heated Flaxseed (Linum Usitatissimum L.) On Blood Lipid Profiles in Rats. International Journal of Applied Science and Technology. (2011)
  13. Ferreira M., et al. Exposure to flaxseed during lactation does not alter prostate area or epithelium height but changes lipid profile in rats. Nutr Hosp. (2010)
  14. Barakat LA., et al. The antiatherogenic, renal protective and immunomodulatory effects of purslane, pumpkin and flax seeds on hypercholesterolemic rats. N Am J Med Sci. (2011)
  15. Torkan M., at al. Effect of flaxseed on blood lipid level in hyperlipidemic patients. Rev Recent Clin Trials. (2015)
  16. Edel AL., at al. Dietary flaxseed independently lowers circulating cholesterol and lowers it beyond the effects of cholesterol-lowering medications alone in patients with peripheral artery disease. J Nutr. (2015)
  17. Adolphe JL., at al. Health effects with consumption of the flax lignan secoisolariciresinol diglucoside. Br J Nutr. (2010)
  18. Rodriguez-Leyva D., at al. Potent antihypertensive action of dietary flaxseed in hypertensive patients. Hypertension. (2013)
  19. Caligiuri SP., at al. Flaxseed for hypertension: implications for blood pressure regulation. Curr Hypertens Rep. (2014)
  20. Khalesi S., at al. Flaxseed consumption may reduce blood pressure: a systematic review and meta-analysis of controlled trials. J Nutr. (2015)
  21. Cicero AF., at al. Omega 3 polyunsaturated fatty acids supplementation and blood pressure levels in hypertriglyceridemic patients with untreated normal-high blood pressure and with or without metabolic syndrome: a retrospective study. Clin Exp Hypertens. (2010)
  22. Barre DE., at al. High dose flaxseed oil supplementation may affect fasting blood serum glucose management in human type 2 diabetics. J Oleo Sci. (2008)
  23. Steven D. E., at al. Alpha-linolenic acid. University of Maryland Medical Center. (2014)
  24. Wendy O., at al. Flaxseed (Linum usitatissimum) supplementation associated with reduced skin test lesional area in horses with Culicoides hypersensitivity. Can J Vet Res. (2002)
  25. Wiggins AK., at al. α-Linolenic Acid Reduces Growth of Both Triple Negative and Luminal Breast Cancer Cells in High and Low Estrogen Environments. Nutr Cancer. (2015)
  26. Wiggins AK., at al. Growth and gene expression differ over time in alpha-linolenic acid treated breast cancer cells. Exp Cell Res. (2015)

Mums būtų įdomu sužinoti ir Jūsų nuomonę

Palikite atsiliepimą

Register New Account
Atnaujinti slaptažodį