Mitai ir Faktai apie Mityba

Yra daugybė teorijų apie mitybą, svorio metimą bei auginimą, tačiau kai kurios iš jų yra visiškai nepagrįstos, išgalvotos, taip vadinamų „ekspertų“, spausdinamos fitneso žurnaluose ir internetinėse svetainėse, dažniausiai tam, kad pasipelnyti. Štai keletas populiariausių ir absurdiškiausių mitų apie mitybą:

Mitas: Jei valgote prieš naktį, galite labai lengvai priaugti riebalų ir nereikalingų kilogramų.

Galime nuraminti, ši teorija yra visiškai iš piršto laužta. Nėra rasta nei vieno mokslinio tyrimo, kuris patvirtintų, kad valgant prieš naktį ar net naktį, priaugama riebalų. Visi atlikti tyrimai rodo, jog valgymas naktį nei padidino nei sumažino riebalų prieaugį [1,2,3,4,5,6]

Mitas: jei norite pagreitinti medžiagų apykaitą (metabolizmą), esminės taisyklės yra valgyti dažnai ir po nedaug.

Yra daug „mitybos ekspertų“ teigiančių, jog reikia valgyti 6 kartus per dieną, tam kad pagreitintumėte medžiagų apykaitą. Tačiau tai tik dar viena teorija, kuri visiškai neturi pagrindo. Galbūt ir yra tam tikros naudos iš dažno valgymo, tačiau metabolizmas su tuo visiškai nesusijęs. Nėra visiškai jokių tyrimų palaikančių šią teoriją.

Yra rasta apie 200 tyrimų, šiai teorijai nustatyti. Visuose šiuose tyrimuose buvo naudota tapati metodika: buvo tirtos dvi grupės, kurios valgė tą patį kiekį maisto išlaikant tą patį kalorijų skaičių, tačiau skirtingu dažnumu. Pavyzdžiui: Viena grupė jį valgė per 2-3 kartus. Kita per 5-6 kartus. Visi šie tyrimai rodo, kad pabaigoje tyrimo: nebuvo visiškai jokio medžiagų apykaitos pakitimo[7,8] tarp grupių, jokio svorio pakitimo[9,10]. Tačiau kai kalorijų suvartojimas buvo ryškiai sumažintas, metabolizmas taip pat neryškiai sumažėjo, tačiau šis sumažėjimas įvyko dėl kalorijų skaičiaus, o ne dėl valgymo dažnumo[10].

Mitas: suvartojamų kalorijų kiekis nėra svarbus mūsų kūno svorio pasikeitimo rodiklis.

Šis teiginys yra visiškai neteisingas. Jau daugiau nei šimtą metų tyrinėtojai atlieka įvairiausius tyrimus šiuo klausimu, tačiau visi rezultatai rodo vieną ir tą patį, ką jau drąsiai galima laikyti faktais:

1 Faktas. Kai žmogus sudegina daugiau kalorijų negu suvartoja (deficitas) – jis VISADA numeta svorio [11-14].

Visi šie tyrimai taip pat rodo, kad numestas kūno svoris yra tiesiogiai proporcingas sudegintam kalorijų skaičius. T.y kuo kalorijų deficitas didesnis, tuo didesnis ir svorio netekimas.

Mitas: Norint numesti svorio reikia valgyti daugiau baltymų ir mažiau angliavandenių bei riebalų.

Tiesa, kad baltymų vartojimas reikalingas norint priaugti liesos raumenų masės, ar ją išlaikyti metant svorį. Tačiau tyrimai rodo, kad nuo to ar tiriamieji vartojo daugiau baltymų, angliavandenių ar riebalų, neturėjo jokios reikšmės svorio netekimui [11,13,15,16,17].

2 Faktas. Kai žmogus suvartoja daugiau kalorijų negu sudegina – jis VISADA priauga svorio [18-28].

Žinoma yra daug tyrimų ir prieštaraujančių šiems Faktams ar palaikančių aukščiau išvardintus Mitus. Tačiau visi tie tyrimai buvo atlikti nekontroliuojamomis sąlygos. Tai reiškia, jog tiriamieji buvo išleisti namo ir nebuvo prižiūrimi, galėjo valgyti, ką norėjo arba patys skaičiavo kalorijas. Todėl spręskite patys ar norite jais tikėti.

Jeigu norite priaugti svorio, rekomenduojame paskaityti mūsų straipsnį: Kaip priaugti svorio – 20 naudingų patarimų.

Moksliniai šaltiniai

  1. Al-Hourani HM, Atoum MF Body composition, nutrient intake and physical activity patterns in young women during Ramadan . Singapore Med J. (2007)
  2. Sensi S, Capani F Chronobiological aspects of weight loss in obesity: effects of different meal timing regimens . Chronobiol Int. (1987)
  3. Nonino-Borges CB, et al Influence of meal time on salivary circadian cortisol rhythms and weight loss in obese women . Nutrition. (2007)
  4. Keim NL, et al Weight loss is greater with consumption of large morning meals and fat-free mass is preserved with large evening meals in women on a controlled weight reduction regimen . J Nutr. (1997)
  5. Sofer S, et al Greater weight loss and hormonal changes after 6 months diet with carbohydrates eaten mostly at dinner . Obesity (Silver Spring). (2011)
  6. Schlundt DG, et al The role of breakfast in the treatment of obesity: a randomized clinical trial . Am J Clin Nutr. (1992)
  7. Verboeket-van de Venne WP, Westerterp KR Influence of the feeding frequency on nutrient utilization in man: consequences for energy metabolism . Eur J Clin Nutr. (1991)
  8. Smeets AJ, Westerterp-Plantenga MS Acute effects on metabolism and appetite profile of one meal difference in the lower range of meal frequency . Br J Nutr. (2008)
  9. Cameron JD, Cyr MJ, Doucet E Increased meal frequency does not promote greater weight loss in subjects who were prescribed an 8-week equi-energetic energy-restricted diet . Br J Nutr. (2010)
  10. Verboeket-van de Venne WP, Westerterp KR Frequency of feeding, weight reduction and energy metabolism . Int J Obes Relat Metab Disord. (1993)
  11. Buchholz AC, Schoeller DA. Is a calorie a calorie? Am J Clin Nutr. 2004;79(5):899S–906S. Available at: http://eutils.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/eutils/elink.fcgi?dbfrom=pubmed&id=15113737&retmode=ref&cmd=prlinks.
  12. Schoeller DA. The energy balance equation: looking back and looking forward are two very different views. Nutr Rev. 2009;67(5):249–254. doi:10.1111/j.1753-4887.2009.00197.x.
  13. Schoeller DA, Buchholz AC. Energetics of obesity and weight control: does diet composition matter? J Am Diet Assoc. 2005;105(5 Suppl 1):S24–8. doi:10.1016/j.jada.2005.02.025.
  14. Westerterp KR. Physical activity, food intake, and body weight regulation: insights from doubly labeled water studies. Nutr Rev. 2010;68(3):148–154. doi:10.1111/j.1753-4887.2010.00270.x.
  15. Freedman MR, King J, Kennedy E. Popular diets: a scientific review. Obes Res. 2001;9 Suppl 1:1S–40S. doi:10.1038/oby.2001.113.
  16. Hu T, Mills KT, Yao L, et al. Effects of low-carbohydrate diets versus low-fat diets on metabolic risk factors: a meta-analysis of randomized controlled clinical trials. Am J Epidemiol. 2012;176 Suppl 7:S44–54. doi:10.1093/aje/kws264.
  17. Bradley U, Spence M, Courtney CH, et al. Low-fat versus low-carbohydrate weight reduction diets: effects on weight loss, insulin resistance, and cardiovascular risk: a randomized control trial. Diabetes. 2009;58(12):2741–2748. doi:10.2337/db09-0098.
  18. Samocha-Bonet D, Campbell LV, Mori TA, et al. Overfeeding Reduces Insulin Sensitivity and Increases Oxidative Stress, without Altering Markers of Mitochondrial Content and Function in Humans. PLoS One. 2012;7(5):e36320. doi:10.1371/journal.pone.0036320.
  19. Joosen AMCP, Westerterp KR. Energy expenditure during overfeeding. Nutr Metab (Lond). 2006;3:25. doi:10.1186/1743-7075-3-25.
  20. Bray GA, Smith SR, de Jonge L, et al. Effect of dietary protein content on weight gain, energy expenditure, and body composition during overeating: a randomized controlled trial. JAMA. 2012;307(1):47–55. doi:10.1001/jama.2011.1918.
  21. Joosen AMCP, Bakker AHF, Westerterp KR. Metabolic efficiency and energy expenditure during short-term overfeeding. Physiol Behav. 2005;85(5):593–597. doi:10.1016/j.physbeh.2005.06.006.
  22. Diaz EO, Prentice AM, Goldberg GR, Murgatroyd PR, Coward WA. Metabolic response to experimental overfeeding in lean and overweight healthy volunteers. Am J Clin Nutr. 1992;56(4):641–655. Available at: http://ajcn.nutrition.org/content/56/4/641.long.
  23. He J, Votruba S, Pomeroy J, Bonfiglio S, Krakoff J. Measurement of Ad Libitum Food Intake, Physical Activity, and Sedentary Time in Response to Overfeeding. PLoS One. 2012;7(5):e36225 EP –. doi:doi:10.1371/journal.pone.0036225.
  24. Tappy L. Metabolic consequences of overfeeding in humans. Curr Opin Clin Nutr Metab Care. 2004;7(6):623–628.
  25. McDevitt RM, Bott SJ, Harding M, Coward WA, Bluck LJ, Prentice AM. De novo lipogenesis during controlled overfeeding with sucrose or glucose in lean and obese women. Am J Clin Nutr. 2001;74(6):737–746. Available at: http://ajcn.nutrition.org/content/74/6/737.long.
  26. McDevitt RM, Poppitt SD, Murgatroyd PR, Prentice AM. Macronutrient disposal during controlled overfeeding with glucose, fructose, sucrose, or fat in lean and obese women. Am J Clin Nutr. 2000;72(2):369–377. Available at: http://ajcn.nutrition.org/content/72/2/369.long.
  27. Levine JA, Eberhardt NL, Jensen MD. Role of nonexercise activity thermogenesis in resistance to fat gain in humans. Science. 1999;283(5399):212–214. Available at: http://www.sciencemag.org/content/283/5399/212.long.
  28. Horton TJ, Drougas H, Brachey A, Reed GW, Peters JC, Hill JO. Fat and carbohydrate overfeeding in humans: different effects on energy storage. Am J Clin Nutr. 1995;62(1):19–29. Available at: http://ajcn.nutrition.org/content/62/1/19.long.

 

Mums būtų įdomu sužinoti ir Jūsų nuomonę

Palikite atsiliepimą

Register New Account
Atnaujinti slaptažodį